vrijdag 23 november 2007

Social bookmarking, tagging, labelling

Eerder sprak ik al over tagging en daar kom ik nu weer even op terug. In het artikel Can Social Bookmarking Improve Web Search? van Paul Heymann, Georgia Koutrika en Hector Garcia-Molina. - Infolab Technical Report 2007-33, Last Updated November 2, 2007, wordt uitvoerig geschreven over het nut van bookmarking van urls of websites zo u wilt. De auteurs hebben een gedegen stuk afgeleverd over de social bookmarking site del.icio.us. Ook Phil Bradley verwijst naar dit rapport. Hij is er positief over.

Voor de duidelijkheid, ik ook, voor zover ik er tenminste iets van kon begrijpen. Ik ben een op en top alpha, die indertijd drieen en vieren haalde voor algebra en meetkunde. Het enige wat ik wel snap is dat voor mij onleesbare formules uiteindelijk kunnen leiden tot grafiekjes. En als er dan in gewone mensentaal bij gezet kan worden wat zo'n grafiekje dan uitdrukt dan ben ik de koning te rijk.

Los van dit soort persoonlijke beschouwingen, blijft natuurlijk staan dat ik als werknemer in een bibliotheek moet bekijken in hoeverre bibliotheken in kunnen spelen op de bevindingen in dergelijke rapporten. Zo wordt benadrukt dat vele ingeklopte tags bij een url in feite terug te vinden zijn in de titel dan wel op de eerste bladzijde dan wel in het webdocument dat naar de desbetreffende url van de webpage verwijst(80% namelijk, zie 6.2 Tags. In de overige 20% zitten vaak, tikfouten, zelfde tags maar in andere taal en synoniemen, ergo, Google komt zo ook een heel eind in groeperen).

Is dat dan iets waar we rekening mee moeten houden als we gebruikers van bibliotheken vragen 'tags' of ' labels' aan boeken te hangen of preciezer geformuleerd aan titelbeschrijvingen in een catalogussysteem? Zijn er al bibliotheken die hier ervaring mee hebben? Of dat zelfs maar hebben onderzocht? En .. in hoeverre wordt de officiele onderwerpsontsluiting eigenlijk bepaald door woorden uit de titel of de eerste bladzijde van een boek? Of de achterflap?

In mijn bibliotheek wordt er dus niet getagged door gebruikers, zoals ik al eerder aanduidde. Gedurende de afgelopen 5 maanden konden mensen aan hun eigen titelselectie(s) tags toevoegen. Werd niet gedaan en wordt nog steeds niet gedaan. Waarom taggen mensen wel hun bookmarks in del.icio.us, maar niet hun titels op hun eigen virtuele plank(en)? Ook deze tags kunnen worden gedeeld met anderen! Is het omdat del.icio.us niet of veel minder wordt geassocieerd met een bibliotheek? (zie de rapportage Sharing etc. voor een indruk over hoe mensen tegen bibliotheken aankijken).

Hoe stimuleren wij onze gebruikers om eens een handje toe te steken? Tot meerdere eer en glorie van jezelf en anderen.

Geen opmerkingen: