maandag 12 november 2007

Delen, privacy en vertrouwen

Ik weet het nog als de dag van gisteren! Op 26 oktober jongstleden las ik in de blog van Wow!ter voor het eerst over het bestaan van: De Rosa, C. (2007). Introduction. Sharing, privacy and trust in our networked world : a report to the OCLC membership. De Rosa et al. Ed. Dublin, OH, OCLC. Een rapport van maar liefst 280 p. lang!

Afgezien van wat citaten heb ik bij Wouter eigenlijk geen gedegen bespreking gezien. En dat is begrijpelijk, want eigenlijk is het een onleesbare rapportage. Cijfers, cijfers en nog eens cijfers. Veelal ook nog eens uitgebeeld in prachtige grafieken en dat verklaard dan ook de omvang natuurlijk.

Als een rechtgeaard lezer en bibliotheekmedewerker heb ik dat rapport eerst uitgeprint en vervolgens _helemaal_ gelezen! Sufmakende lectuur moet ik zeggen, niet alleen vanwege de omvang en de opsommende wijze van schrijven, want dat kan in een dergelijke rapportage niet anders, maar vooral ook door de ontluisterende berichten over de bibliotheek en de visie van webgebruikers op bibliotheken. De bibliotheek moet tekst leveren, al dan niet in e-vorm, maar verder heeft de gebruiker er eigenlijk niets te zoeken. Een gemeenschap vorm je elders, niet in een bibliotheekcontext.

Dat is toch iets waar we als bibliotheekmedewerkers rekening mee moeten houden!

1 opmerking:

WoW!ter zei

Maar waarom lukt het dan wel op LibraryThing? Wat doet LT goed, wat bibliotheken hebben nagelaten? Dat blijft mij verbazen....