Ook recht en werk kunnen gecombineerd worden. En zo zag ik onlangs een -vrij beschikbaar- artikel van Claire M. Germain, "Legal Information Management in a Global and Digital Age : Revolution and Tradition". Ik heb het niet alleen gezien, maar ook gelezen en, let wel ik zeg het nog maar eens, ik ben geen jurist.
Dit artikel is om twee redenen een must voor iedere bibliotheekmedewerker. Ik citeer de eerste paar zinnen uit de inleiding:
Blogosphere, folksonomy, the long tail, mashups, social bookmarking, tagging, filters, information architecture, podcasting, harvesting web content. These terms do not evoke the familiar library we are used to, but they have entered our daily lives as librarians. Times have changed drastically, and the information revolution is underway. This article presents an overview of the public policy issues surrounding digital libraries in the law field, and describes some current trends, such as Web 2.0, the social network. It discusses the free access to law movement, and mass digitization projects, then turns to some concerns, focusing on preservation and long term access to born digital legal information, and authentication of official digital legal information. It finally discusses new roles for law librarians.En daar zien we ze voorbij komen, de bekende begrippen uit het ons zo vertrouwde WEB2.0 wereldje. Mw. Germain staat bij de meeste van de begrippen in een aparte paragraaf stil, ze legt uit en duidt op de consequenties voor de juridische wereld. En dat is de eerste reden. Maar het juridische kan wat mij betreft gewoon vervangen worden door wat dan ook, voor de wereld van de (andere) humaniora kan zo beetje hetzelfde worden gezegd, uiteraard mutatis mutandis.
De tweede reden is dat het artikel duidelijk aangeeft wat de rol moet zijn van de moderne bibliothecaris of bibliotheekmedewerker. In de hierboven geciteerde regels wordt daar in dat laatste zinnetje, "It finally discusses new roles for law librarians" naar verwezen. Ik noem de door Germain genoemde rollen:
- librarians as experts in quality evaluation
- librarians as teachers
- librarians as core participants in the mission of their institutions
- librairans as advocates for free access through global networks
Geen opmerkingen:
Een reactie posten